آخرین اخبار
کد مطلب: 126022
واکنش کاربران شبکه هاي اجتماعي به سانسور سريال "گاندو"/ پشت پرده عدم پخش سريال پرمخاطب شبکه ۳ چيست؟
تاریخ انتشار : 1398/04/01 09:13:00
نمایش : 1406
درحالي که مخاطبان منتظر ديدن قسمت جديد سريال گاندو بودند اين مجموعه تلويزيوني پرمخاطب پنجشنبه شب بازپخش شد و بخش‌هايي از آن که مربوط به دولت بود حذف شد!
به گزارش سلام لردگان به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ مجموعه تلويزيوني «گاندو» به کارگرداني «جواد افشار» سريال شبانه شبکه سه است که از هجدهم خردادماه هر شب ساعت ۲۰:۴۵ روي آنتن رفته است. اين سريال به جهت نوع ورود به مسائل امنيتي کشورمان که کمتر با پرده‌پوشي‌هاي سريال‌هاي مشابه خود همراه است، مورد توجه قرار گرفته و خيلي زود توانست در کنداکتور شبکه سه سيما جاي خود را ميان مخاطبان باز کند.
اين سريال روايت مقابله نيروهاي امنيتي با خطرات اين حوزه است که با چالش آقازادگي، فساد اقتصادي همراه شده است. با توجه به رويکرد اين سريال در به تصويرکشيدن پرونده‌هاي امنيتي واقعي و علي الخصوص بخش‌هاي مربوط به پرونده جاسوسي «جيسون رضائيان» اين سريال مورد توجه بسياري از مخاطبان واقع شده است.
 
 
سريال گاندو در بخش‌هايي به ماجراي جيسون رضائيان مي‌پردازد که خبرنگار ايراني-آمريکايي واشنگتن‌پست در ايران است که چند سال به اتهام جاسوسي بازداشت شده بود. او در آمريکا متولد و بزرگ شده است و تابعيت دوگانه ايراني و آمريکايي دارد.
 
از اين رو مخاطبان اين سريال با حساسيت خاصي آنرا دنبال مي کنند و برخي نيز سعي دارند گره‌هاي خبري و معماگونه‌اي که درباره ماجراي جيسون رضائيان وجود داشته است را نيز با دنبال کردن اين سريال براي خود مکشوف و باز کنند.
 
 
اما علي رغم اين موضوع پنجشنبه ۳۰ خردادماه به جاي قسمت جديد، قسمت قبلي اين اثر به روي آنتن رفت که اتفاقاً آن هم با سانسور بخش‌هايي در آنچه خواهيد ديد همراه و کلمه دولت حذف شده بود. 
 
مهم‌ترين اتهامات ضدامنيتي رضائيان، نفوذ در اماکن مهم دولتي و افشاي برنامه‌هاي «ضد تحريمي ايران» از جمله هويت واسطه‌هاي تجاري و ماهيت شرکت‌هاي همکار ايران در پروسه دور زدن تحريم‌ها و جاسوسي از برنامه هسته‌اي ايران است.
 
 
از اين رو پس از عدم پخش قسمت جديد اين سريال تلويزيوني و سانسور بخش‌هاي مربوط به دولت، برخي از کاربران شبکه هاي اجتماعي که مخاطب اين سريال بودند لب به انتقاد گشودند. بسياري گمانه زني کردند که دولت براي عدم پخش و سانسور اين سريال دست به کار شده است. 
 
در همين رابطه، برخي از کاربران شبکه اجتماعي توئيتر بيان کردند : «با تکرار قسمت ديروز #گاندو به بهانه آماده نشدن و حذف بخشي از «آنچه خواهيد ديد» ، فشار حداکثري دولت رو به اين سريال مي شد حس کرد.»
 
 
يکي از کاربران اين شبکه اجتماعي هم بيان کرد: «موضوع اصلي در قسمت ۱۳ #گاندو دستگيري خواهرزاده يکي از مسئولين است نه کلمه دولت! با تدابيري که انديشيده شد و علي‌رغم فشارها امشب در گاندو به اين موضوع پرداخته شده است.پيشنهاد ميکنم گاندو را امشب از دست ندهيد.»
 
 
گاندو در حالي سانسور شد که پيشتر «حسام الدين آشنا» مشاور فرهنگي رئيس جمهور در توئيتي از سريال چرنوبيل تعريف و تمجيد کرد و از سياستمداران ايراني خواست از آن درس عبرت بگيرند. 
 
 
اين موضوع باعث واکنش انتقادي «مسعود فراستي» منتقد سينما و تلويزيون شد و فراستي در برنامه هفت خطاب به وي گفت: «جناب آشنا معاون رياست جمهوري راجع به سريالي که آمريکايي است نظر دادند. چون اين حيطه ماست نه حيطه ايشان پس لطفا در حوزه ما دخالت نکنند همانطور که ما وارد سياست نمي شويم، چون اين سريال بسيار بد است و موضوع بسيار التهاب دارد که بسيار تيپيکال است و قادر نيست مسئله به اين مهمي را منتقل کند.»
 
البته پيشتر برخي از کابران شبکه اجتماعي به واسطه نوع پرداخت مستقيم و بدون پرده پوشي اين سريال تلويزيوني هشدار داده بودند که ممکن است اين سريال از تيغ تيز سانسور و فشار در امان نماند. اما به نظر مي رسد که آنچه در اين سريال مهم است و هدف آن در جاي جاي سکانس‌هاي آن ديده مي شود، هشدار نسبت به حربه نفوذ بيگانه در لباس‌هاي مختلف و سوء استفاده از شبکه رانت و فساد داخلي است. 
 
 
بررسي اين موارد و بازبيني نقاط ضعف و تاکيد بر نزديک بودن روزنه‌هاي نفوذ مي تواند براي بسياري در کنار جذابيت داستان آموزنده باشد و از اين رو مي توان از اين سريال تلويزيوني به عنوان يکي از نقطه عطف‌هاي عمليات رسانه‌اي در مقابل نفوذ نام برد.
 
انتهاي پيام/
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس